Motivátor – avagy egy külsős motivációs előadó szerepe a céges hatékonyságban
Mit tehetünk, ha azt látjuk, hogy munkatársaink elfáradtak a napi rutinban, fásulttá és motiválatlanná váltak? Ha hiányzik belőlük a lelkesedés: teljesítik, amit kell, de a kreatív energiák mozgósítására már nem futja az erejükből? Egyik lehetséges mód a probléma megoldására egy külsős motiváló előadó bevonása. Ez a ráfordítás hosszú távon megtérül: a kollégák lelkesedése ugyanis nem csak az előadás tartalma miatt fog nőni. Azon túlnyúlóan is, mert látják, milyen fontosak ők, hiszen pontosan nekik szóló, erőt adó üzenetet kapnak valakitől, aki hiteles, és maguk is nagyra becsülik.
A motivációról
A motiváció az a belső vagy külső hajtóerő, ami cselekvésre késztet. Mi, emberek valamennyien arra törekszünk, hogy kihozzuk magunkból a legjobbat, a munkahelyen és a magánéletben egyaránt. Folyamatosan jobbra, szebbre és többre törekszünk. Ám, ahogy azt sokan megtapasztaltuk már, ez nem mindig könnyű: külső és belső akadályok garmadáját kell leküzdenünk, ami egészen kimerítő lehet. Senkinek sem kell ma elmagyarázni, hogy a világ, a piaci környezet, a lehetőségek folyamatosan, néha egyik napról a másikra változnak: az elmúlt néhány év még az egészen fiataloknak is tapasztalatot adott ebből. Mindez folyamatos alkalmazkodást, rugalmasságot kíván, ami igen sok belső energiát felemészt, sőt sokak számára olyannyira ijesztő, hogy bezárkózásra vagy egyenesen menekülésre készteti őket. Kétségtelen, hogy vannak olyan karakterek, akikre a folyamatos változások ösztönzően hatnak, de nézzünk szembe a statisztikával: ők alkotják a kisebbséget. A többség a belső hajtóerő kimerülésével küzd, ami egy vezető számára – tevékenykedjen akár üzleti, sport vagy művészeti területen – óriási kihívást, feladatot jelent. Hiszen a vezetőknek a helytállás, a feladatok adott helyzethez való folyamatos igazítása is éppen elég; önnön motivációjuk fenntartásáról nem is beszélve. Hogyan is várhatnánk el, hogy mindezeken túl képesek legyenek a csapatuk motiválására is? Pedig tudjuk, hogy a sikerhez a csapat összetartása mellett az egyéni és a csapatszintű motiváltsági szint magasan tartása is elengedhetetlen. Ma azok maradnak a porondon, akik erre is odafigyelnek.
Saját céges dolgozó vagy külső motivátor?
Miért olyan nehéz a kollégák motiváltságát belső forrásokkal fenntartani? Nyilván több oka is lehet ennek, de talán kiemelhetünk ebből két tényezőt: az egyik az emberek különbözősége, a másik a túl közeli nézőpont. Azt értjük ez alatt, hogy a csapat tagjai különböző ösztönzőkre fogékonyak, érdemes ezért többféle módszert bevetni – a már jól ismert manager szokásos lelkesítő beszédén kívül. Másrészt a túl közeli nézőpont is akadály lehet, hiszen a személyes érintettség vakfoltot eredményezhet: gyakran egy kívülálló, friss szem azonnal észreveszi azt a gödröt, amit mi hetente belelépve sem láttunk meg, úgy megszoktuk; vagy éppen a felfelé vezető lépcsőt, amit mi akadálynak véltünk eddig.
A hitelességről
A külső szemlélő ebben tud segíteni. De mi az, ami hitelessé teszi a szemünkben ezt a külsőst, ami bizalmat ébreszt bennünk a személye és mondanivalója felé? Ebben is lehetnek különbségek, de ami mindenki számára vitathatatlan, az az általa már bejárt út és az elvégzett eredmény, teljesítmény.
Mi éppen ezt nyújtjuk Önnek: olyan motivátorok videóit, előadásait kínáljuk, akik már bizonyítottak a maguk területén, így kellő hitelességgel bírnak. A külső szemlélő látószögét is hozzák: vagyis függetlenek a cégek belső viszonyaitól, mentesek a helyi berögződésektől. Nem bénítja őket a rossz tapasztalatok emléke, sem a fásultság, ennek éppen ellenkezőjét képviselik: a kitartást, az innovációt, a nehézségek leküzdését és az új utak fáradhatatlan keresését, ami a saját életükben, karrierükben már látványos, objektíven mérhető eredményekre vezetett. Személyes sikerük példája, a bejárt útjuk – ami nem volt könnyű és akadálymentes, mégis célba ért –, kellő ösztönző erőt adhat a csapatnak. Önnek csak azt kell kiválasztania, vajon kinek a személye, sztorija áll legközelebb a cég profiljához vagy aktuális helyzetéhez, kihívásaihoz.
Akkor sincs probléma, ha ezt még nem látja pontosan, talán éppen a fent említett érintettég, közeli látásmód miatt. Mi segítünk rájönni, ki lesz a legmegfelelőbb személy motivátoraink közül, aki a kollégáit átlendíti az aktuális akadályon, felrázza a fásultságból, vagy egy átlagos szintről teljes sebességre kapcsolja.
Rövid és hosszú távú eredmények
Egy híres, sikeres sportoló, üzletember vagy művész személyes, csak a cégnek szóló bejelentkezése, vendégelőadása a tréning legszínesebb és legérdekesebb része lehet; videóüzenete pedig a csapatépítés váratlan és izgalmas meglepetése. A legjobb ebben mégis az, hogy a kollégák nemcsak az üzenetet fogják érteni és értékelni, hanem azt is, hogy mindezt nekik, értük hozták el. Ez pedig egy cseppet sem elhanyagolható előny, hanem egy hosszabb távon ható, motivációt és elköteleződést erősítő tényező.