Motiváció – a cégeknek is szükséges plusz
A dolgozók megfelelő motivációja a cégek önképének egyik sarokpontja, számtalan elméleti és gyakorlati útmutató foglalkozik a kérdéssel. Nem véletlenül tart számot ilyen nagy érdeklődésre a téma, hiszen a dolgozók megfelelő együttműködése nélkül nem érhetők el a vállalati célok. Napjainkra a képzett munkaerő lett az egyik legfőbb érték, nem meglepő tehát, ha a cégek szeretnék a legoptimálisabban, leghatékonyabban használni.
A vezetők számára mindig kérdés, hogy milyen eszközökkel tudják elérni, hogy alkalmazottaik a kívánt módon viselkedjenek, jobban teljesítsenek és elkötelezettek legyenek. Talán nem kell bizonygatni, hogy mint sok minden más, ez is kétoldalú feladat, vagyis nem csak a vezetőkön múlik.
Ismerd meg önmagad!
A dolgozók motiváltsága összefügghet munkahelyi tényezőkkel is, de sokszor egyszerűen arról van szó, hogy a maga munkavállaló nincs tisztában azzal, vagyis saját magának sem tudja megfogalmazni, hogy mit is akar valójában, mi az, ami elégedetté tenné őt. Legtöbben nagyon öntudatlanul élünk. Gyakran figyelmen kívül hagyjuk érzelmeinket, mindenféle eszközzel eltereljük a figyelmünket önmagunkról, bármit megteszünk annak érdekében, hogy ne kelljen magunkon és a problémáinkon gondolkodni. Csak sodródunk, nem tudjuk, hogy mit is akarunk valójában az élettől. Pedig az önismeret útját, az önmagunkon való munkálkodást nem lehet megspórolni. A munkánkban is csak akkor lehetünk elégedettek, ha tudjuk, mire van szükségünk, mit keresünk, mik a céljaink. Ha nem fektetünk önmagunk megismerésébe energiát, állandó elégedetlenségre ítéljük magunkat, és mindig valaki mást, vagy a külső körülményeket hibáztatjuk azért, mert nem találjuk a helyünket. Ilyenkor többször is munkahelyet válthatunk, mégis mindig elégedetlenek leszünk. Egy Senecának tulajdonított idézettel összefoglalva a problémát: „Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.”
A munkáltató által elkövetett klasszikus hibák
Ám az is igaz, hogy könnyű lenne mindenért a motiválatlan munkaerőt hibáztatni, mert a cégek, vállalatok közép- és felsővezetőiként is sok olyan hibát véthetünk, ami kedvét szegi a dolgozóknak.
· Nem becsüljük meg az alkalmazottak munkáját, idejét, energiáját. Például hagyjuk, hogy olyan feladatokat végezzenek el, amelyek majd egy fiókban landolnak, vagy nagyon szoros határidőt adunk egy feladat elvégzésére, holott az később is ráérne.
· Az is nagy elégedetlenséghez vezet, ha munkáltatóként nem vagyunk hitelesek. Például a külvilág felé a demokratikus, családbarát munkahely képét kommunikáljuk, a valóságban pedig rendszeresen elvárjuk a túlórát, hovatovább a hétvégi munkát.
· Nagyon demotiváló az olyan főnök, aki elméletben meghagyja a döntéshozatal szabadságát, de a gyakorlatban a legapróbb részletekbe is beleszól. Ennek hátterében az áll, hogy nem bízik munkatársai szakértelmében és hozzáértésében. Nagyon sok emberben önmagától is megvan a késztetés, hogy jól végezze a munkáját. Velük szemben egyetlen feladata van a vezetőnek: hagyja őket végezni a dolgukat, és felesleges akadékoskodással ne ölje ki belőlük a természetes munkakedvet és a lelkesedést.
· Vezetőként világos és átlátható szabályokat kell alkotnunk, hogy az alkalmazottak tudják, mit szabad és mit nem szabad a munkahelyen.
· A munkacéloknak is világosnak és érthetőnek kell lenniük a munkavállalók számára. Sok főnök egyszerűen kiosztja a feladatokat anélkül, hogy elmagyarázná, mit miért kell tenni. A dolgozókban ilyenkor nagy kérdőjelek maradnak, és olyan hibákat vétenek, amelyek elkerülhetők lettek volna, ha látják a nagy egészet is. Ez nem azt jelenti, hogy folyamatosan ki kell kérnünk az alkalmazottak véleményét, de tájékoztatni szükséges őket. Sőt bizonyos mértékig azt is hagyni kell, hogy beleszóljanak, elmondják ötleteiket és véleményt nyilvánítsanak.
· Az emberek természetükből adódóan többnyire a legkisebb ellenállás irányába mennek, ezért nagyon fontos a rendszeres ellenőrzés. Ha a dolgozók úgy érzik, hogy a munkájuk eredményét nem ellenőrzik, akkor olyan gondolataik támadhatnak, hogy „Miért csináljam? Úgysem ellenőrzi senki.” Rendszeresen ellenőrizni kell a munkát, és nem árt, ha ezt a dolgozók is tudják. A kommunikált és folyamatos ellenőrzés az egyik legfontosabb irányítási eszköz.
Hogyan motiváljuk a munkavállalót?
· A külső motiváció eszköztára eléggé korlátozott, idő- és energiaigényes. Minden embernek vannak indítékai, szükségletei és vágyai, hogy tegyen vagy ne tegyen meg valamit. Ez pedig személyenként különböző. Ha másokat szeretnénk motiválni, a legfontosabb, hogy időt és energiát fordítsunk az indítékai, mozgatórugói megismerésére. Ehhez időről időre visszajelzést kell adnunk a munkájáról, el kell beszélgetni, megvitatni, hogy a felettesek, a kollégák hogyan értékelik a munkavállalót szakmai teljesítménye és magatartása alapján, illetve hogyan látja a dolgozó a céget és önmagát.
· Dicsérni kell. A dicséret, elismerés az egyik legnagyobb motiváló erő. Legyünk tárgyilagosak, objektívek, és ne essünk túlzásokba.
· A pozitív, támogató munkahelyi légkör, csapatszellem, kollegiális viszony kialakítása is nagyon fontos. Ennek egyik gyakran használt eszköze a csapatépítő tréning és egyéb céges rendezvények (például karácsonyi buli).
· Pénz – a teljesítményarányos, méltó fizetés elengedhetetlen, az alulfizetett alkalmazottak gyakran demotiváltak és nem meglepő módon nagy közöttük az elvándorlás. Viszont a pénz nem minden! A rendszeres időközönként fizetett (pl. év végi) bónuszokat egy idő után természetesnek veszik, és elveszítik ösztönző erejüket. Hatékonyabb, ha ezeket havonta vagy negyedévente, adott célok elérésekor fizetjük ki. Az alkalmazottak bónusz nélkül is szívesen dolgoznak, ha elégedettek a munkakörülményekkel. Sokszor az apró jutalmak (pl. ajándék, dicséret, elismerés stb.) a pénzbeli ösztönzőkhöz hasonló erővel bírnak, főleg, ha nem várt módon érkeznek.
Ha cégeknek van szüksége motivációra
A fentiekből is kitűnik, hogy minden vállalat jól felfogott érdeke, hogy energiát fektessen abba, hogy dolgozói motiváltak és elégedettek legyenek. Igen ám, de mi van akkor, ha a
cég vezetője vagy vezetősége érzi úgy, hogy válaszúthoz érkeztek, elakadtak vagy elfáradtak és nekik is jól jönne egy kis segítség, vagy egyszerűen változatosságot, színt szeretnének vinni a hétköznapokba? Ilyen esetekben javasoljuk, hogy vegyék fel a kapcsolatot a Motivátors csapatával! Motivátoraink olyan elismert szakemberek, sportolók, művészek, üzletemberek (pl. Szilágyi Áron, Alföldi Róbert, Gryllus Dorka, Decsi András stb.), akik a saját területükön már bizonyítottak. Ők biztosan nem könyvekből merítik az ismereteiket, hanem a saját küzdelmeikből szűrték le a tanulságokat és tapasztalataikat, és ezeket szívesen továbbadják az érdeklődőknek. Miben tudunk segíteni?
· Marketing – Minden sikeres vállalkozás mozgatórugója a kreativitás, valami plusz, ami egyedivé, emlékezetessé tesz, kiemel a tömegből. Motivátoraink szívesen segítenek márkaépítésben, marketingkampányok kreatív kialakításában.
· Rendezvény – A különböző üzleti események sokszor hasonló forgatókönyv szerint zajlanak, pedig ennek nem kell így lennie. Motivátoraink részvételével biztosan egyedi és emlékezetes (és persze jó eséllyel üzletileg is sikeres) lesz bármely online vagy offline céges rendezvény, üzleti előadás.
· Személyre szabott megoldás – Akár közös együttműködés, akár márkaépítés, hatékony értékesítés vagy hosszabb távú mentorálás a cél, motivátorainkkal segítünk megvalósítani és személyre szabni az elképzeléseket.
Vegye fel velünk bátran a kapcsolatot!